Vedtekter i Tabernaklets barnehage

Tilbake til Barnehagens hovedside

VEDTEKTER FOR
TABERNAKLETS BARNEHAGE

‍Disse vedtektene er utarbeidet for å gi et tydelig rammeverk for driften av Tabernaklets barnehage, spesielt med tanke på eierskapets myndighet, barnehagens kristne formål, og fleksibilitet i opptaksprosessen.

§ 1 EIERFORHOLD OG VEDTEKTSENDRING

Barnehagen eies og drives av Pinsekirken Tabernaklet Skien. Menighetsrådet i Pinsekirken Tabernaklet Skien er barnehagens øverste organ. Menighetsrådet har fullmakt til å fastsette, endre og oppheve disse vedtektene.

§ 2 FORMÅL

Barnehagen er underlagt Lov om barnehager av 17. juni 2005 nr. 64, med tilhørende forskrifter og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagens formål er å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet (jf. Barnehageloven § 1).

I tillegg har Tabernaklets barnehage en utvidet kristen formålsparagraf. (jf. Barnehageloven § 1a). Dette innebærer at barnehagen vil formidle kristen tro og tradisjon som en naturlig del av barnehagens hverdag. Dette vil komme til uttrykk gjennom:

• Formidling av kristne høytider og tradisjoner (f.eks. jul, påske, pinse).
• Fortellinger fra Bibelen og kristne sanger.

Formidlingen skal skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem, og på en måte som respekterer barnas og foreldrenes eventuelle andre livssyn. Alle barn er velkomne i Tabernaklets barnehage, uavhengig av familiens livssyn.

§ 3 STYRET OG SAMARBEIDSUTVALGET

Barnehagen skal ha et styre og et samarbeidsutvalg (SU) i henhold til Barnehageloven § 4.

I Tabernaklets barnehage fungerer styret også som samarbeidsutvalget.
• 2 representanter valgt av foreldrene.
• 2 representanter valgt av personalet.
• 2 representanter fra eier.

Valg og funksjonstid:

• Foreldrenes og personalets representanter velges for ett år av gangen. Valg skjer på høsten.
• Representantene undertegner taushetsplikterklæring.
• Eiers representanter er styreleder og sekretær, og innkaller til møtene.

Styrets/SUs oppgaver og ansvar:

• Styret skal, i samråd med styrer, se til at barnehagen drives på en forsvarlig måte og i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og disse vedtektene.
• Styret utarbeider forslag til årsplan, som vedtas av Menighetsrådet.
• Styret utarbeider forslag til budsjett, og er ansvarlig for å forvalte barnehagens økonomi innenfor de rammer som vedtas av Menighetsrådet. Regnskapet legges frem for Menighetsrådet for godkjenning.
• Styret innstiller kandidater for ansettelse av styrer, men Menighetsrådet er den som ansetter.
• Styret ansetter øvrig personale etter innstilling fra styrer.
• Samarbeidsutvalget er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Det skal ha seg forelagt saker som er av viktighet for barnehagens innhold og virksomhet, samt for forholdet til foreldrene, og gir innspill og anbefalinger til styret og Menighetsrådet.

§ 4 OPPTAK

Barnehagen deltar i Skien kommunes samordnede opptak.

• Hovedopptaket skjer på våren og følger kommunens søknadsfrister og søknadsskjema.
• Opptakskretsen er primært Skien kommune.
• Suppleringsopptak skjer gjennom året ved ledige plasser.
• Tildelt plass beholdes frem til skolestart.
• Barnehagen tilbyr kun 100 % plasser.

Opptakskriterier

Styrer har myndighet til å avgjøre opptak basert på følgende kriterier, med rom for konkret vurdering av barnegruppas beste. Styret har også myndighet til å vektlegge disse kriteriene i avgjørelser om opptak, særlig med tanke på en forsvarlig ivaretakelse av bemannings- og pedagognormen.

• Barn med lovfestet rett til prioritet (jf. Barnehageloven § 18): Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som omfattes av vedtak etter Lov om barneverntjenester. Barnehagen vil, så langt det er mulig og forsvarlig, tilrettelegge for barn med særlige behov. Styrer forbeholder seg retten til å vurdere den enkelte sak konkret for å sikre et helhetlig og forsvarlig tilbud for alle barn i barnehagen.
• Barn av ansatte og søsken av barn som allerede har plass i barnehagen. (ved likhet av søsken – loddtrekning)
• Gruppesammensetningen mht. alder og andre faktorer som bidrar til at pedagognormen og bemanningsnormen følges etter gjeldene regler, herunder at opptak av et barn ikke alene utløser krav om ansettelser.

§ 5 ÅPNINGSTID

• Barnehagens åpningstid er 07:30 – 16:30, mandag - fredag.
• Dersom barnet, gjentatte ganger, ikke er hentet til kl. 16:30, vil foresatte bli belastet med kr 400,- pr. påbegynt halvtime
• Barnehagen er stengt 4 uker i juli, i julen (f.o.m. julaften t.o.m.1.nyttårsdag) og i påsken (f.o.m. palmesøndag t.o.m. 2. påskedag), helligdager og offentlige høytidsdager.
• Barnehagen har 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Da er barnehagen stengt. Datoer for disse dagene vil bli varslet i god tid.

§ 6 FORELDREBETALING

• Foreldrebetalingen gjelder for 11 måneder i året og betales forskuddsvis innen den 15. i hver måned.
• Foreldrebetalingen følger til enhver tid gjeldende satser fastsatt av staten.
• Oppsigelse av barnehageplassen skal skje skriftlig med 1 måneds varsel, regnet fra den 1. i påfølgende måned.
• Det gis 30 % søskenmoderasjon for barn nummer to. For tredje barn og eventuelt flere barn er barnehageplassen gratis.
• Sies plassen opp etter 1. mars, må det betales for resten av barnehageåret.

§ 7 PERSONALET

• Styrer og pedagogisk leder skal ha førskolelærer/barnehagelærerutdannelse i henhold til Barnehageloven.
• Styrer ansettes av eier (menighetsrådet).
• Øvrig personale ansettes av styret etter innstilling fra styrer.
• Ansatte må arbeide i samsvar med barnehagens målsetting, inkludert den utvidede kristne formålsparagrafen.
• De ansatte har taushetsplikt i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.

§ 8 FORELDREMØTER/FORELDRESAMTALER OG DUGNAD M.M.

• Barnehagen arrangerer 1-2 foreldremøter i løpet av barnehageåret.
• Foreldrene innkalles til foreldresamtaler 1-2 ganger i løpet av barnehageåret.
• Barnehagen arrangerer dugnad en gang i året.

§ 9 BARNA OG AREALUTNYTTING

• Barnehagen er godkjent for barn i alderen 0-6 år.
• Barnehagen er godkjent for 18 plasser.
• Barnehagens norm for arealutnytting er 4 kvm leke- og oppholdsareal pr. barn over 3 år og 5,3 kvm pr. barn under 3 år.

§ 10 BUDSJETT OG REGNSKAP

Budsjett og regnskap utarbeides av styreren i samarbeid med styret, før de endelig behandles og vedtas av eier.

§ 11 INTERNKONTROLL

• Barnehagen har utarbeidet et eget internkontrollsystem som er tilpasset virksomheten ut fra gjeldende lovverk.
• Styrer har ansvaret for utøvelsen av internkontrollen.

Vedtektene er fastsatt av menighetsrådet i Pinsekirken Tabernaklet Skien   
10. juni 2025.